יום ראשון, 22 באפריל 2012

חודש אייר והחודש רביעי se



לפני שנתחיל לדבר על עניינו של חודש זה רצוי להתחיל במספר פרטים טכניים:

  1. חודש אייר נקרא מהתורה - חודש זיו
  2. חודש אייר נמצא בין חודש ניסן שבו יצאנו ממצרים, לחודש סיוון שבו היה מתן תורה.
  3. בכל תקופת חודש אייר אנחנו סופרים את ספירת העומר



מענייני החודש

מהו השם זיו? – ומדוע חודש זה נקרא כך?

נקדים ונאמר לצורך העניין, המדרש אומר שבחודש ניסן נולדו האבות שעליהם כתוב שהם 'זיוותני עולם'.

המילה 'זיוותני' מתייחסת למילה זיו שפרושה אור.

אם כך היה על חודש ניסן להיקרא זיו שבו נולדו זיוותני עולם, משאלה זאת אנו למדים מספר דברים:

  1. ראש חודש נקרא בשמו ולא נקרא ראשון לחודש, מכיוון שהגוף נמשך אחר הראש, לכן בראש החודש יש את הפוטנציאל ומכיל בתוכו את כל העניין של החודש שימשיך להתברר במהלך הימים של אותו חודש, לכן מכיוון שהאבות נולדו באמצע ניסן, ראש החודש הראשון אחריו הוא חודש אייר שהוא מכיל בתוכו את העניין והקדושה של האבות ולא ראש חודש ניסן שבו עוד לא נבראו האבות.
  2. ניסן אינו חודש אלא תקופת האביב ולכן עד יציאת מצרים חודש ניסן נקבע על פי השמש.

 האבות נולדו לפני יציאת מצרים. ביציאת מצרים אחרי עשר המכות, שהיו כנגד העשר ספירות שבקדושה, ישראל נהפכו לאומה ויצאו ממ"ט שערי טומאה לקדושה.

בזמן זה נצטוו לקיים את מצוות קידוש החודש על פי הירח. מרגע זה התחיל לוח השנה היהודי לפעול על פי הירח, לכן ניסן הוא גם ראש השנה לספירה על פי הירח, בניגוד לראש השנה בתשרי שהוא ראש השנה לשנים על פי השמש.  בזמן שעם ישראל עבר מלוח השנה השמשי ללוח הירחי, נמצא  שהאבות שנולדו בניסן על פי השמש ובחודש אייר על פי הירח.

אחרי שהבנו מדוע חודש זה נקרא זיו נבין מהו אותו זיו.

אותו זיו, מתייחס לאורן של האבות. אור האבות מתייחס כבר כמו שראינו לאור השמש, אברהם אבינו הוא האור הראשון שנברא, האור שלו ביום הראשון לבריאה שנאמר (בראשית רבה) "יהי אור זה אברהם".

האור הראשון הוא אינו האור שאנחנו קוראים לו אור כי המאורות הגדולים, השמש והירח נבראו רק ביום הרביעי, אם כן מהו אותו אור?

נאמר עליו שהוא האיר מסוף העולם ועד סופו, אחרי שהוא נברא כתוב שהוא נגנז לצדיקים. בעצם האור הזה הוא מה שנותן לשמש את האור שלה. השמש מקבלת מהאור הזה מהיום הרביעי שבו היא נבראה, והלבנה מקבלת מאור החמה, אך לעתיד לבוא יהיה אור הלבנה כאור החמה, לכן אנחנו רואים שהשמש היא חלק קטן מאותו אור שנברא ביום הראשון המיוחס לאברהם אבינו.

צריך להבין שהאור הראשון מתייחס לתורה הנקראת אור שנאמר "תורה אור".

גם בסיפור הבריאה של היום הראשון מופיע חמש פעמים המילה אור כנגד חמישה חומשי תורה.

על אברהם נאמר שנהפכו שתי כליותיו כמו שתי כדים של מים והיה נובע מהם תורה, היינו אותו אור הראשון שנגנז לצדיקים (יורחב בהמשך).



בספר היצירה – "המליך אות ו' בהרהור ואייר בשנה וכוליא (כלייה) ימין בנפש"



אות ו' – אות ו' מסמלת על מידת האמת, גם לפי צורתה כקו אחד ישר ומרכזי המראה על משהו יציב, איתן ואמיתי, בנוסף  אות ו' מסמל את הקשר בין המקום הכי גבוה שראשה בשמיים למקום הכי נמוך שרגלה על הארץ, בקבלה זה נקרא מבריח מן הקצה אל הקצה. זהו חלק מתיאור של בניית המשכן שבקבלה מתייחסים להברחה הזאת השתלשלות הספירות מהספרה העליונה ספירת הכתר עד לספירה התחתונה ספירת המלכות.

ניתן להסתכל על זה בצורה שהכתר הוא המקום הכי גבוה מבחינה רוחנית וירידה של השפע ממנו למלכות שזה בעצם המקום שאנחנו חיים בו, כל זאת מסמל האות ו' המשויכת לחודש אייר.

הרהור – מדוע המליך את האות ו' המשויכת לאמת עם הרהור? הרי הרהור מגיע בזמן שהאדם לא בטוח באמת.

הרהור הוא אחד משלושה דברים שאין האדם ניצול מהם בכל יום, "אמר רב עמרם אמר רב שלש עבירות אין אדם ניצול מהן בכל יום הרהור עבירה ועיון תפלה ולשון הרע" (ב"ב קסד) היינו שלא משנה כמה צדיק אתה וכמה קדוש/טהור ורוחני, שלושת הדברים האלו אין אתה נקי מהם ביום יום שלך.

ההרהור הזה מסוגל לחדור ללב, לכן המליך אות ו'.

ההמלצה של חודש זה באה להגיד שמידת האמת יכולה לנצח את ההרהור.



כליות

כתוב בגמרא במסכת ברכות – "שתי כליות יש בו באדם אחת יועצתו לטובה ואחת יועצתו לרעה ומסתברא דטובה לימינו ורעה לשמאלו דכתיב (קהלת י, ב) לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו",

כמו בכליות גם בלב יש שני צדדים אחד ימין כנגד יצר הטוב ואחד שמאל כנגד יצר הרע, נאמר  שבלב שוכנת הרוח, בדם שוכן הנפש שנאמר הדם הוא הנפש, במח שוכן החוכמה, אבל בכליות לא מצינו שנאמר עליהן שהם קשורות לנפש או לחכמה.

בזהר כתוב – "כי עשיתי פלא עצות מרחוק" העצות מדבר על הכליות היינו ה' עשה פלא ונתן לכליות את הכוח הנקרא פלא יועץ. אך מהו הפלא היועץ הזה ? זהו האור הראשון שהשם יתברך גנז אותו הוא נמצא בכליות ומגביר את כוח הכליה הימנית שתיתן עצה ותבונה למשכן הרוח בלב, וזה מה שנאמר על אברהם שנעשו שתי כליותיו כשני כדים ולא נאמר שנתן השם יתברך בליבו או בשכלו ששם משכן הרוח והחכמה, מכיוון שאי אפשר להשיג את חכמת השמיים דרך המח אלא דרך הכליות. לכן חודש זה יכול להגביר את האור הראשון שנגנז בין כליותיו של האדם על ידי העיסוק של האות ו' המסמלת את האמת ובכך מגביר את הפלא יועץ על הלב וההרהור אינו יכול לתוקפו ועל ידי שזוכים ללב ישר זוכה האדם לשמחה שבלב ולזיו פנים, בחודש זיו.

בין ניסן לסיוון

כבר הזכרנו בהתחלה שחודש אייר מופיע בין ניסן לסיוון מכאן ניתן להבין עוד מהות ועניין של חודש זה מתוך הסדר של החודשים.

כבר אמרנו שחודש ניסן התחיל באות ה' ובו התחילה לפעול כנסת ישראל, מחודש זה קיבלו עליהם בני ישראל מלכות שמיים היינו החיבור לצו השמיים.

במתן תורה התרחש החיבור הגבוה ביותר בין עם ישראל לאביהם שבשמיים שה'  דיבר אליהם פנים בפנים.

תפקידו של חודש אייר כמתווך בין שני אירועים אלו הוא על ידי שני עניינים:

  1. אות ו' כאמת אחראית לכך שהברית שנוצרה תהיה יציבה ומקובעת לעולמי עד על מנת שהמפגש בחודש סיוון במתן תורה יהיה אמיתי ויציב.
  2. בחודש אייר בני ישראל אכלו מן המן שנאמר "ויאכלו מן המן וישתו מן הבאר" האכילה מן המן שהוא אוכל קדוש המגיע מהשמיים בעצם גורם לתורה שגם היא מן השמיים להתיישב בגוף בני ישראל ובכך לבער מליבו את ייצר הרע, וכאשר התפנה ליבם מייצר הרע יכלו להגיע למעמד הזה של מתן תורה וההתגלות של פנים בפנים. 

    


















































עונת השנה – li nesia / תחילת הקיץ



תחילתו של הקיץ, היאנג משתלט על היין אך מכיוון שאנו נעים מנקודה של יין, עדיין התנועה מווסתת, מנקודה זו מתחילים לחיות את הקיץ אך חשוב לדאוג ליין



הקסאגרמה –QIAN         / היוצר



" החלק העליון של ההקסאגרמה – שמיים

החלק התחתון של ההקסאגרמה – שמיים "



ההקסאגרמה הראשונה בנויה משלושה קווים יאנגים (מלאים) מלמעלה, ושלושה כוונים יאנגים מלמטה, כאן אנו רואים את האור, יאנג, בשיאו.

בהקסגרמה זו כאשר שכולה יאנג ללא קו ייני מראה על חוזק, השפעה, ואלוקות ללא מגבלה מצדו של האדם, אלו הדברים שלפני הצורה, זו היא המשמעות שבתוך הדברים.

השמים מסמלים אנרגיה שאינה עצורה על ידי שום גוף או צורה במרחב שלנו ולכן היא כל הזמן בתנועה, תנועה זאת מייצגת את ההוויה ומהות הזמן כדבר המתפשט ונמשך  וגם את היכולת לאחוז את התנועה את הזמן, שני התנועות ביחד יוצרות התמשכות.

את הכוח והאנרגיה של התנועה יש לראות בשתי רמות, ברמת השמיים וברמת האדם, צורתו בשמיים מסמלת עוצמה הגורמת ליצירה, את כוח האל , ובאדם מסמלת ההקסאגרמה את הפעולה היוצרת של האדם הקדוש או של החכם, של המושל או המנהיג של האנשים, שעל ידי הכוחות שלו מעורר ומעלה אותם (את האנשים) לרמה רוחנית גבוהה יותר בטבעיות



" תנועת השמיים היא העוצמה במילואה

האדם הנעלה מחזק את עצמו ואינו מתעייף "



הקסגרמה זו מייצגת את תנועת השמיים, ההקסגרמה מורכבת מפעמיים הטריאגרמה CHIEN  אשר מייצגת גם היא את השמיים, כאשר הטריאגרמה מורכבת משלושה קווים יאנגים ללא יין זה מסמל יום, כאשר יש שתי טריאגרמות של יום זה מראה על יום ועוד יום, זהו מהות הזמן שאחרי יום ישנו עוד יום ללא עצירה, ישנה התקדמות ללא הפסקה.

זאת תנועת השמיים, זאת גדולתה, תמיד נמצאת במצב של תנועה ויצירה.

האדם צריך בזמן זה לדאוג שרצונותיו יתמשכו, להמשיך וליצור, עליו להיות חזק לכל אורך התקופה הזאת בכל צורה שהיא, על ידי עזיבת כל הדברים הגורמים לו לשפלות וחולשה.

ענף ארצי – SP/SE

בסימנייה של SE ניתן לראות עובר המגיע לגודלו המקסימלי, זאת הנקודה שבה האדם מתחיל להיות בוגר.

כאשר ה SP עובד בצורה טובה החומרים הפנימיים מהווים חומרי בנייה לבנות את האדם ולהפכו לבוגר, זהו הענף השישי הנמצא במחצית הענפים, עד כאן היו אספקטים של לידה וגדילה, מכאן מתחילות השפעות אחרות על האדם.

תפקידו של ענף זה הוא למלא את התוכן של הדברים, כמו שהSP  ממלא את הגוף בחומר, זה שיא היאנג, המשמעות והכוח שבדברים.

שעות ה SP הם 9:00-11:00 בבוקר, ממש לפני שיא הצהריים, מקום מלא אקטיביות לכן חשוב לא לישון בזמנים אלו.
























בחודש מאי חלים החודש אייר והחודש הרביעי בחודשים הסינים.

ביהדות חודש זה נקרא זיו משום שבו נולדו אבותינו (על פי המדרש) האבות מסמלים את האור הראשון שנגנז לצדיקים, אור זה נאמר עליו שעל ידו האדם יכול לראות מסוף העולם ועד סופו.

בהקסגרמה הסינית לחודש זה אנו רואים את ה CHIEN הבורא, היוצר, זו הקסגרמה המבטאת את שיא האור, אין קו אחד ייני' אין צורה. אור זה מסמל המשכיות וחוסר עצירה, זאת יצירה מתמדת.

אנו רואים את ההקשרים בין שתי הדברים, אבותינו מיצגים את האדם הצדיק והנעלה המחובר לשמיים, להם יש את הכוח להתנתק מהמימד הגשמי ולהסתכל בעיניים של האור הראשון, אור ללא צורה ושייכות לארץ, שיא היאנג, על ידי האור הזה ניתן לראות את הפנימיות והכוונה שבחומר, לכן ניתן לראות מסוף העולם ועד סופו כי אין שום חומר שמפריע ליאנג להתפשט, לכן חודש זה נאמר עליו בספר היצירה שנברא באמת, האמת היא שמימית טהורה ללא נגיעה ארצית יורדת ומשפיעה על האדם בחודש זה, לכן האות ו' יוצרת צינור המכניס אור זה לאדם ישירות לליבו ואינו בה לידי  הרהור.

בחודש זה סופרים את ספירת העומר, קורבן העומר מתייחס לדגנים היוצאים מהאדמה, תפקיד ה SP הוא לאפשר פירוק של חומר זה כדי למלא את האדם. כאשר אנו מתקנים את נפשנו על ידי החיבור עם האור והאמת, תהליך העיכול שלנו יודע למצות ולמלא את גופינו רק בדברים השייכים לנו.

הכליות ביהדות מסמלות צינור וקשר ישיר עם האור שלמעלה לנו, שני הכליות כיועצות, עוקפות את תהליך ההבנה וההפנמה של דברים ונותנות לאדם קישור למשהו חיצוני, לכן אברהם אבינו יכול ללמוד את כל התורה כולה לפני שהיא ירדה לעולם, הוא למד זאת דרך העצות של הכליות.

החיבור של היאנג ושל האור מתבצע בחודש זה דרך הכליות שהם בסיס היאנג והיין בגוף, המתכת של הכליות מאפשרת כוח משיכה לאור להיכנס, נקודה כמו GV 4 שער הגורל, יכולה להסביר לנו קצת איך יכול הגורל והאינפורמציה מבחוץ להיכנס פנימה.



עיקרון טיפולי

-        חיזוק הצ'י של האדם על מנת שיוכל ליצור

-        תמיכה בקשר של האדם עם השמיים

-        תמיכה בכליות

נקודות אפשריות

SP 5 shang piu/ גבעת הצליל המתכתי – זאת נקודה על איבר הטחול שבחודש זה חשובה לנו יכולתו בלהטמיע ולמלא את האדם, להביא אותו לבגרות, האנרגיה של הטחול היינה אש כמו איבר הלב, כאשר נדקור את הטחול נגרום גם ללב, האיבר היחיד שאינו נחשב לחומר בגוף, לעבוד.

כאשר ההקסגרמה מראה על מצב ללא חומר אנו מבינים שהטחול הוא מימד ארצי המאפשר ללב כאש שמימית להתקיים בגוף.

SP 5 היא נק' המתכת, המתכת ממרכזת, מנקה ועושה סדר. המתכת מאפשרת לטחול לרכז את האנרגיה שבו על מנת שיוכל לבצע את תפקידו, וגם לעזור לו לעשות סדר וניקיון בגוף.



GV 23  - shang xing/ כוכב עליון – נקודה זו היא על מרידיאן ה GV. הטריאגרמה של מרידיאן זה הוא מקסימום יאנג, ופעולתו היא לדאוג לרמת היאנג בגוף.

GV 23 עוזרת לאדם להתחבר לכוכב שמאיר לו, מחזירה את האור והיאנג לאדם שאיבד את דרכו, בחודש זה תעזור להאיר את האדם.



GV 4 ming men/ שער החיים – הנקודה ממוקמת בין שתי הכליות, שם נמצא שער החיים. כאשר האדם נולד האש השמימית נכנסת למים ומתחילה את הסירקולציה של היין והיאנג בגוף, מכיוון שזה המקום הראשוני של היין והיאג כמות היין והיאנג במקום זה תקבע את מהותו וגורלו של האדם על ידי היחסיות שביניהם. בחודש זה שהכליות מזכירות לנו ויועצות לנו כיצד לפעול ומה אנחנו באמת, חשוב לחזק את המקום שהוא "שער החיים".






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה